Isokoru Yamamoto kimdir?
Japon Amiral Isokoru
Yamamoto, Japon Donanmasının büyük deniz komutanlarından ve II. Dünya
Savaşı'nın önemli askeri liderlerinden biriydi. Savaşın ilk yıllarında Japon
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Amiraliydi.
Amiral Isokoru Yamamoto 4
Nisan 1884'te doğdu. Japon Deniz Harp Okulu'na katıldı ve Rus-Japon Savaşı Seo
hizmeti bir kruvazörde görev yaptı ve daha sonra Harvard
Üniversitesi'ne katıldı. Buradaki Isokoru Yamamoto, deniz havacılığının
olanaklarıyla ilgilenmeye başladı. 1920'lerde ABD’ye Washington DC’de deniz
ataşesi olarak geri döndü.
Isokoru Yamamoto uçmayı
öğrendi ve gelecekteki askeri çatışmaların öncelikle hava gücü ile
kararlaştırılacağına ikna oldu. Artık başka bir şeyin batması ümidiyle yeminli
ticaretin “muharebe gemileri” ateşlenemez. Yıkıcıların, kruvazörlerin ve savaş
gemilerinin daha çok uçak gemilerine eskort olarak hizmet edeceği bir zaman
öngörebiliyordu . Bu amaçla, Birinci Hava Filosu komutanı olarak, Isokoru
Yamamoto Japon askeri için daha fazla uçak üretmeye itti. 1940'ta üretilen
4.700 ünite ile cevap verdiler.
ilan
Japon Donanması'nın
yardımcısı olan Isokoru Yamamoto, Japonya'nın ilk iki modern uçak gemisi olan
Shokaku ve Zuikaku gemilerini de inşa etti. Bu gemiler Pearl Harbor
saldırısında etkiliydi . ABD ve Japonya arasındaki ilişkiler 1940'da
bozulduğunda, Isokoru Yamamoto'ya Japonya'nın askeri kabini Amerika'ya saldırı
planlamaya başlamak için emredildi. Bu beklenti konusunda hevesli değildi.
Amerikalıların askeri kabine liderlerinden daha iyi olduğunu biliyordu ve
ülkeye saldırmanın uzun süre cevapsız kalmayacağını biliyordu.
Askeri kabine, Kurumsal Seo savaşmak için “midesi”
olmadığına inandı, ama Yamamoto pek emin değildi. Kabine, Pearl Harbor'a
saldırdıktan sonra altı ay boyunca “vahşi koşabilir” dedi, ancak bunun ötesinde
bir şey garanti edemedi. Amerikan savaş makinesi kalkıp çalıştığında, “uyku
devini uyandırmak” gibi bir şey olacağını söyledi. Japonya'nın olumlu bir sonuç
için tek şansı Pearl Harbor'a ve mümkün olduğu kadar çok hedefe çarpmaktı. barış için dava açmak için Tokyo ile
irtibata geçecekti.
İsokoru Yamamoto, Pearl
Harbor saldırısını planladı ve tarihin bize söylediği gibi, 7 Aralık 1941
saldırısı Japon bakış açısından muazzam derecede başarılı oldu. Japon
Donanması, diğer Amerikan elindeki karakollara saldırmaya ve onu işgal etmeye
devam etti. Ancak Yamamoto'nun en büyük korkuları, Mayıs 1942'de Mercan Denizi
Savaşı ile başlamıştı . Filo'nun gururu olan Shokaku uçak gemisi ciddi şekilde
hasar gördü ve kız kardeşi Zuikaku hava grubunun çoğunu kaybetti. Bu nedenle,
bu iki taşıyıcı bir ay sonra Midway Muharebesi'ne katılamadı.
Midway Muharebesi, sadece II.
Dünya Savaşı'nın değil, denizcilik tarihinin de kat ettiği deniz savaşlarından
biridir. Onun önemi ve şan, İspanyol Armada'nın İngiliz yenilgisi ile haklı.
Joseph Rochefort'un komutası
altındaki ABD istihbaratı, JN-25 denizcilik kodunu kırmış ve Hawaii'yi geçmişte
büyük bir şeylerin biraraya geldiği bir araya gelmişti. Hawaii ve Japonya
arasında Midway atolü dışında hiçbir şey kalmadı . Isokoru Yamamoto,
Japonya'nın Midway'i ele geçirip elinde tutabileceğini düşünürse, Hawaii'ye ve
nihayetinde ABD anakarasına karşı saldırı başlatmak için iyi bir yer olurdu.
Rochefort aynı hatlar boyunca düşündü ve iletişimin içine dökülmesiyle
Midway'in hedef olduğu anlaşıldı.
Amerikan zaferinin en önemli
faktörü, ABD uçaklarının en hassas dört anından dört Japon taşıyıcıyı
yakaladıkları ve üçünün de birbirlerini takip eden on dakika içinde
batırdıklarıydı. Taşıyıcılar uçaklarındaki silahları değiştiriyorlardı ve
uçaklar bombalar, torpidolar ve yakıt depoları ile birlikte uçuş güvertesine
yayılmıştı.
Taşıyıcı grev gücünün lideri
Amiral Chuichi Seo uzmanı,
ABD'li torpido taşıyıcılarıyla mı yoksa Midway'de bombalarla ikinci bir grev mi
sipariş edeceğine karar veremedi ve sonuç felaketti. Bu kısmen, Isokoru
Yamamoto'nun hatasıydı. Telsiz sessizliğini ve onun süper savaş gemisi
Yamato'da, ana filosunun birkaç yüz kilometre arkasındaki emriyle, o tamamen
eylemden çıktı. Nagumo, talimatlar için onunla temasa geçemedi ve en iyi
kararları vermek zorunda kaldı. Dördüncü Japon gemisi o öğleden sonra
bombalandı ve grevde her taşıyıcıya battı.
Japon Donanması tam bir
rezaletle Tokyo'ya döndü ve savaşın geri kalanı için tekrar saldırıya geçmedi.
Yamamoto komutada kalmasına rağmen, dikkatini büyük ölçüde destekleyici bir rol
oynayarak Guadalcanal ve diğer Pasifik adalarına yöneltti. Amacı bu adaları
istila eden karada bulunan birliklere yardım etmekti.
Isokoru Yamamoto, II. Dünya
Savaşı'nın sonunu görmek için yaşamadı. İnci Harbour ile hesaplaşmak ve sorumlu
olmak için taktik bir güç olarak, o işaretli bir adamdı. ABD istihbaratı, Japon
işgal altındaki Bougainville adasını teftiş edeceğini ve bir suikast emrinin
verildiğini keşfetti.
18 Nisan 1943'te, Amiral için
18 Amerikan uçağı avlanmaya başladı. Uçağı Bougainville'de bir hava alanına
yaklaştı ve P-38'lerin filosu içeri girdi. Bu saldırıda Yamamoto öldürüldü.
Japonlar halkın moralini düşürmek istemediler, bu yüzden ölümü Mayıs 1943'e
kadar açıklanmadı. Isokoru Yamamoto'ya tam bir devlet cenazesi verildi ve
ölümünden sonra Krizantem Emri verildi.
Isokoru Yamamoto büyük bir
amiral ve büyük bir deniz komutanıydı. Elbette tarih onu, türünün en güzel
örneklerinden biri olarak görmüştür. Ölümü, Japon Donanmasına sarsıcı bir
kayıptı ve asla iyileşmedi.
Yorumlar
Yorum Gönder